قصد داریم آموزش حافظه محور را ترک کنیم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد گفت: در برنامه پنج ساله تحول ملاحظات امروز دنیای آموزش در نظر گرفته شده و قصد داریم آموزش حافظه محور را ترک کنیم. دکتر محمد مهدی طهرانچی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که با محوریت رو نمایی از برنامه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد گفت: در برنامه پنج ساله تحول ملاحظات امروز دنیای آموزش در نظر گرفته شده و قصد داریم آموزش حافظه محور را ترک کنیم.
دکتر محمد مهدی طهرانچی در هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی که با محوریت رو نمایی از برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقاتی برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب برای دانشگاه آزاد مسیرهایی را تعریف کرده اند که برای ما حجت است. دانشگاه آزاد باید بتواند با انتخاب اساتید مومن و قوی به محیطی تحقیقی تبدیل شود و در جهت مسیری رود که به تبدیل شدن به معتبرترین دانشگاههای دنیا منجر شود.
وی ادامه داد: این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۱ در رشته مکانیک رتبه ۴۳ را کسب کرد.
طهرانچی با بیان این که با اجرای برنامه ها دو رکن فرهنگ سازی و بستر سازی دارد، افزود: کنش گران عرصه تحول، دانشجویان ،کارکنان و اعضای هیات علمی و مدیران هستند . رفتار مدیران در تحول به نوع نگاه آنها بستگی دارد. اگر کسی اعتقاد به تحول ندارد باید جایش را به کسی بدهد که به تحول اعتقاد دارد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که سه گونه مدیر تحول گریز ، تحول خواه و تحول آفرین داریم، خاطر نشان کرد: ما به دنبال مدیر تحول آفرین هستیم. اینکه ما به دنبال این باشیم که دانشگاهی عین غربیها درست کنیم، صحیح نیست. این تحول دانش و بینش می خواهد و ما باید در این راستا فرمایشات مقام معظم رهبری را در یابیم.
طهرانچی با اشاره به امر آموزش در دوران پساکرونا افزود: دانشگاه نوینی که در دوران پساکرونا با آن مواجهیم تنها کنش گر آموزش نیست . مسیر، مسیر تحولی است و دانشگاه باید موتور محرک این مسیر تحولی باشد. مفهوم کرونا و پس از آن فضای مجازی و رفتن در مسیر جهانی سازی مسیری است که باید به آن فکر کنیم و کرونا این امر را سرعت بخشیده است.
وی تصریح کرد: امروزه یک دانش آموز کلاس اولی روزانه چند ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می کند و در سبک زندگی او تحول ایجاد شده است.
طهرانچی با بیان این که ما اهل مواجهه با فناوری هستیم نه فناوری شیفته و نه فناوری گریز، گفت: قبل از کرونا دانشگاه و دبیرستان تنها نهادهای اجتماعی بود ولی در دوران کرونا فضای مجازی جای دانشگاه را به حد زیادی گرفته است . ما باید به این فکر کنیم که بازگشایی دانشگاه فقط و فقط از سرگیری سلف و خوابگاه نیست. بلکه فضای حقیقی جدید یک فضای جدید است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: سند دانشگاه آزاد اسلامی آرمان ما است. اقدام در سطح اجرایی دانشگاه باید برنامه ریزی شود. و اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشگاه آزاد باید برای واحدها انجام شود.
وی با اشاره به تفاوت های آموزش در دوران قبل و بعد از کرونا افزود: آموزش در دوران قبل از کرونا حافظه محور بود و این آموزش ما را به جایی نمی رساند . اگر می خواهید دانشگاه را برای آموزش حقیقی بازگشایی کنید و به سمت آموزش حقیقی برگردیم باید بدانیم که دیگر کسی طالب آموزش حافظه محور نیست و این سبک آموزش باید تغییر پیدا کند. دو سال پیش ۴۰ هزار استاد با آموزش مجازی آشنایی نداشتند ولی امروز همه این شیوه آموزش را به خوبی اجرا می کنند.
طهرانچی با بیان این که اگر این تحولات در دانشگاه رخ ندهد، دانشگاه آزاد محکوم به نابودی خواهد بود، اظهار کرد: اقتصاد شهریه محور مبتنی بر ارزش افزوده ملک ، یک اقتصاد بیمار است و باید متحول شود .
وی از دیگر معیارهای چرخش تحول آفرین را این گونه عنوان کرد: باید رشد کمی و فیزیکی و غیر هدفمند واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برچیده شود.امروز باید به فکر فردا باشیم. باید به بعد دو گانه مجازی و حقیقی آموزش توجه کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که بحث آمایش و ماموریت گرایی کار بزرگی است ،خاطر نشان کرد: در پاردایم ثابت نمی شود تحول ایجاد کرد. هدف ما تربیت علمی و اخلاقی است. دانشگاه باید محیط تربیت اجتماعی باشد. فردای ایران اسلامی در گرو اقدام اسلامی ما است. رشد باید با تکیه بر توان ایمان و رافت علمی باشد.
به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد همچنین در حمع خبرنگاران گفت: پس از کرونا و بروز فضای جدید در آموزش، کارکردهای گذشته در امر آموزش برای ما راهگشا نخواهد بود. لذا برنامهای ۵ ساله برای تحول دانشگاه آزاد تدوین شد و این برنامه تمام ملاحظات امروز دنیای آموزش، حرکت ما بر مبنای انقلاب اسلامی و گذشته تاریخی و تمدن ما را در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه ۵ چرخش تحولی در این برنامه در نظر گرفته شده است، افزود: در این برنامه تحول قصد داریم به سمت آموزش فایده محور، عمیق و بسترساز اشتغال در پژوهش پیش رویم. در نظام فرهنگی نیز قصد داریم به یک منظومه تربیتی فرهنگی در دانشگاه و محیط پیرامون آن تبدیل شویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اقتصاد دانشگاه آزاد پیش تر شهریه محور و مبتنی بر املاکی بود که خریداری میشد. این اقتصاد، به اقتصاد حاصل از آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری تبدیل خواهد شد. ما توسعه غیرهدفمند و کمی را ترک خواهیم کرد و با توجه به فضای دو ساحتی فیزیکی و مجازی، وارد عرصه جدیدی خواهیم شد. البته کار خوبی که در این زمینه انجام شده، تهیه سند آمایشی برای هر استان است و این سند آمایشی راهنمای ما در زمینه تحول است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله ما دیگر فقط حضور در کلاس نیست و ما باید رویکردمان را به آموزش را تغییر دهیم، به این ترتیب تنها حضور دانشجویان در کلاسها ملاک نخواهد بود. ما باید آموزش حقیقی را جلا ببخشیم و نکات جدیدی را برای آن لحاظ کنیم وگرنه دانشجویان همراه ما نخواهند بود.
منبع: ایسنا
وی ادامه داد: این دانشگاه در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۱ در رشته مکانیک رتبه ۴۳ را کسب کرد.
طهرانچی با بیان این که با اجرای برنامه ها دو رکن فرهنگ سازی و بستر سازی دارد، افزود: کنش گران عرصه تحول، دانشجویان ،کارکنان و اعضای هیات علمی و مدیران هستند . رفتار مدیران در تحول به نوع نگاه آنها بستگی دارد. اگر کسی اعتقاد به تحول ندارد باید جایش را به کسی بدهد که به تحول اعتقاد دارد.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که سه گونه مدیر تحول گریز ، تحول خواه و تحول آفرین داریم، خاطر نشان کرد: ما به دنبال مدیر تحول آفرین هستیم. اینکه ما به دنبال این باشیم که دانشگاهی عین غربیها درست کنیم، صحیح نیست. این تحول دانش و بینش می خواهد و ما باید در این راستا فرمایشات مقام معظم رهبری را در یابیم.
طهرانچی با اشاره به امر آموزش در دوران پساکرونا افزود: دانشگاه نوینی که در دوران پساکرونا با آن مواجهیم تنها کنش گر آموزش نیست . مسیر، مسیر تحولی است و دانشگاه باید موتور محرک این مسیر تحولی باشد. مفهوم کرونا و پس از آن فضای مجازی و رفتن در مسیر جهانی سازی مسیری است که باید به آن فکر کنیم و کرونا این امر را سرعت بخشیده است.
وی تصریح کرد: امروزه یک دانش آموز کلاس اولی روزانه چند ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می کند و در سبک زندگی او تحول ایجاد شده است.
طهرانچی با بیان این که ما اهل مواجهه با فناوری هستیم نه فناوری شیفته و نه فناوری گریز، گفت: قبل از کرونا دانشگاه و دبیرستان تنها نهادهای اجتماعی بود ولی در دوران کرونا فضای مجازی جای دانشگاه را به حد زیادی گرفته است . ما باید به این فکر کنیم که بازگشایی دانشگاه فقط و فقط از سرگیری سلف و خوابگاه نیست. بلکه فضای حقیقی جدید یک فضای جدید است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: سند دانشگاه آزاد اسلامی آرمان ما است. اقدام در سطح اجرایی دانشگاه باید برنامه ریزی شود. و اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشگاه آزاد باید برای واحدها انجام شود.
وی با اشاره به تفاوت های آموزش در دوران قبل و بعد از کرونا افزود: آموزش در دوران قبل از کرونا حافظه محور بود و این آموزش ما را به جایی نمی رساند . اگر می خواهید دانشگاه را برای آموزش حقیقی بازگشایی کنید و به سمت آموزش حقیقی برگردیم باید بدانیم که دیگر کسی طالب آموزش حافظه محور نیست و این سبک آموزش باید تغییر پیدا کند. دو سال پیش ۴۰ هزار استاد با آموزش مجازی آشنایی نداشتند ولی امروز همه این شیوه آموزش را به خوبی اجرا می کنند.
طهرانچی با بیان این که اگر این تحولات در دانشگاه رخ ندهد، دانشگاه آزاد محکوم به نابودی خواهد بود، اظهار کرد: اقتصاد شهریه محور مبتنی بر ارزش افزوده ملک ، یک اقتصاد بیمار است و باید متحول شود .
وی از دیگر معیارهای چرخش تحول آفرین را این گونه عنوان کرد: باید رشد کمی و فیزیکی و غیر هدفمند واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برچیده شود.امروز باید به فکر فردا باشیم. باید به بعد دو گانه مجازی و حقیقی آموزش توجه کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان این که بحث آمایش و ماموریت گرایی کار بزرگی است ،خاطر نشان کرد: در پاردایم ثابت نمی شود تحول ایجاد کرد. هدف ما تربیت علمی و اخلاقی است. دانشگاه باید محیط تربیت اجتماعی باشد. فردای ایران اسلامی در گرو اقدام اسلامی ما است. رشد باید با تکیه بر توان ایمان و رافت علمی باشد.
به گزارش ایسنا، رئیس دانشگاه آزاد همچنین در حمع خبرنگاران گفت: پس از کرونا و بروز فضای جدید در آموزش، کارکردهای گذشته در امر آموزش برای ما راهگشا نخواهد بود. لذا برنامهای ۵ ساله برای تحول دانشگاه آزاد تدوین شد و این برنامه تمام ملاحظات امروز دنیای آموزش، حرکت ما بر مبنای انقلاب اسلامی و گذشته تاریخی و تمدن ما را در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه ۵ چرخش تحولی در این برنامه در نظر گرفته شده است، افزود: در این برنامه تحول قصد داریم به سمت آموزش فایده محور، عمیق و بسترساز اشتغال در پژوهش پیش رویم. در نظام فرهنگی نیز قصد داریم به یک منظومه تربیتی فرهنگی در دانشگاه و محیط پیرامون آن تبدیل شویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اقتصاد دانشگاه آزاد پیش تر شهریه محور و مبتنی بر املاکی بود که خریداری میشد. این اقتصاد، به اقتصاد حاصل از آموزش، پژوهش و فناوری و نوآوری تبدیل خواهد شد. ما توسعه غیرهدفمند و کمی را ترک خواهیم کرد و با توجه به فضای دو ساحتی فیزیکی و مجازی، وارد عرصه جدیدی خواهیم شد. البته کار خوبی که در این زمینه انجام شده، تهیه سند آمایشی برای هر استان است و این سند آمایشی راهنمای ما در زمینه تحول است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله ما دیگر فقط حضور در کلاس نیست و ما باید رویکردمان را به آموزش را تغییر دهیم، به این ترتیب تنها حضور دانشجویان در کلاسها ملاک نخواهد بود. ما باید آموزش حقیقی را جلا ببخشیم و نکات جدیدی را برای آن لحاظ کنیم وگرنه دانشجویان همراه ما نخواهند بود.
منبع: ایسنا
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰