کد خبر : 4002
تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مرداد 1400 - 14:03

دولت سیزدهم استفاده از منابع تجدیدپذیر را در اولویت بگذارد

دولت سیزدهم استفاده از منابع تجدیدپذیر را در اولویت بگذارد

  عضو هیات مدیره اندیشکده صفای یزد تاکید کرد: دولت سیزدهم با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور که باعث ایجاد ظرفیت بالا در جذب نیروی خورشید شده، استفاده از منابع تجدیدپذیر را با برنامه و مقررات مناسب در اولویت بگذارد. «محمد حسین فنایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با گرایش متفکران جهانی به

دولت سیزدهم استفاده از منابع تجدیدپذیر را در اولویت بگذارد

  عضو هیات مدیره اندیشکده صفای یزد تاکید کرد: دولت سیزدهم با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور که باعث ایجاد ظرفیت بالا در جذب نیروی خورشید شده، استفاده از منابع تجدیدپذیر را با برنامه و مقررات مناسب در اولویت بگذارد.

«محمد حسین فنایی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با گرایش متفکران جهانی به سوء استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک، اظهار کرد: افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تامین انرژی مورد نیاز دنیا در سال‌های اخیر چشمگیر بوده و  آمارها نشان می‌دهد کشورهای اروپایی با داشتن حداقل میزان تابش خورشید حدود ۱۵ درصد از منابع، برق خود را از گرمای خورشید در طول سال تامین می‌کنند.
وی با بیان این که ایران با داشتن تقریبا ۳۵۰ روز آفتابی و دارا بودن  سطح جذب تابش سه برابری از جهان، نتوانسته حتی نسبت به بکارگیری یک درصد از آن در مصرف خود استفاده کند، افزود: اگر تجهیزات و سرمایه‌گذاری‌هایی که در اروپا بر روی منابع تجدید پذیر انجام شده در ایران استفاده می شد، بهره‌وری سه برابری را شامل می‌شدیم و این یعنی قدرت اول تامین منابع تجدید پذیر در دنیا خواهیم شد.
فنایی با بیان این که تمهیدات لازمه در راستای استفاده از منابع تجدید پذیر در ایران اندیشیده نشده است، افزود: کشورهای پیشرفته با توجه به  کاهش سوخت فسیلی و تجدیدپذیر نبودن منابع فعلی و علاوه بر آن ایجاد آثار مخرب زیست‌محیطی برآن هستند تا از منابع پاک و ظرفیت‌های طبیعت به درستی استفاده کنند.
وی افزود: ایجاد قانون‌گذاری و مشوق هایی با محوریت استفاده از منابع پاک مختص به سرمایه گذاران و صنعتگران لازم بوده تا حداکثر منابع مصرفی در این راستا سوق پیدا کند.
فنایی ادامه داد: باتوجه به فرموده مقام معظم رهبری باید سال جاری، رونق تولید عملی می‌شد اما نه تنها این فرموده محقق نشد بلکه نبود تفکر در این رابطه و ایجاد خاموشی و سلب برق از کارخانه‌ها و صنعتگران رونق را از نفس انداخت تا مصرف برق در مصارف دیگری صورت گیرد.
عضو هیات مدیره اندیشکده صفا با بیان این که سال ۱۳۸۶ طی سفر رهبر معظم انقلاب در استان یزد، ایده استفاده از انرژی پاک با بیان ظرفیت‌های استان برای فعالیت گسترده در این راستا  با وجود راهکار بیان شد و ایشان با آغوش باز از این ساز و کار استقبال کرده و مشوق شدند، گفت: اما دولت‌ها با دلخشوی به نفت و گاز موجود با وجود پیگیری‌های گسترده  دغدغه مندان به این مهم توجهی نکردند که حاصل آن مشاهده خاموشی سراسری در کشور و پیامدهای مخرب اقتصادی و اجتماعی بود.
وی اظهار کرد: ایران باید با استفاده از دانش و نوابغ داخلی و الگو برداری از روش های موثر در دنیا بتواند عملکرد خوبی در تامین انرژی تجدید پذیر داشته باشد.
فنایی تاکید کرد: در دنیا مطرح است که با افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی همچون نفت استفاده از راهکارهای جدید تولید برق بدون استفاده از آب به صرفه خواهد بود.
وی ایجاد یک مرکز تحقیقاتی حرفه‌ای  در چارچوب مقرارات و برنامه را حول این موضوع لازم دانست و افزود: البته دولت قبل تمهیداتی را در این راستا اتخاذ کرد اما به خوبی پاسخگو نبوده و باعث شد تا سرمایه‌گذاران نسبت به پرداخت نشدن هزینه و تعهدات دولت، متعرض شده و دیگر به استفاده از منابع پاک توجهی نکنند.
این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد: دولت آینده با در نظر گرفتن پتانسیل‌ها و راهکارها می‌تواند ایران را از نظر استفاده از منابع تجدیدپذیر به نگرش جهانی نزدیک و باعث پیشرفت پیشگام در این عرصه شود.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس چسبيده

چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسم؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح