کد خبر : 208101
تاریخ انتشار : شنبه 17 تیر 1402 - 14:08

مدیریت یکپارچه منابع آب در گلستان یک ضرورت است / ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در زمین‌های گلستان شیب دار است

مدیریت یکپارچه منابع آب در گلستان یک ضرورت است / ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در زمین‌های گلستان شیب دار است

سیدمحسن حسینی با حضور درخبرگزاری ایلنای گلستان اظهار کرد: گلستان نیازمند به تشکیل کمیته مدیریت یکپارچه منابع آب با حضور دستگاه های مرتبط درحوزه آب است و با این اقدام می‌توانیم در مدیریت یکپارچه منابع آب مشکلاتی مانند سیل را بهتر مدیریت کنیم. وی ادامه داد: برای مدیریت یکپارچه کردن منابع آب در استان باید

مدیریت یکپارچه منابع آب در گلستان یک ضرورت است / ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در زمین‌های گلستان شیب دار است

سیدمحسن حسینی با حضور درخبرگزاری ایلنای گلستان اظهار کرد: گلستان نیازمند به تشکیل کمیته مدیریت یکپارچه منابع آب با حضور دستگاه های مرتبط درحوزه آب است و با این اقدام می‌توانیم در مدیریت یکپارچه منابع آب مشکلاتی مانند سیل را بهتر مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: برای مدیریت یکپارچه کردن منابع آب در استان باید تمام دستگاه های مختلف  در این  زمینه با یکدیگر هماهنگی داشته باشند و فقط کار آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب نیست. با تشکیل کمیته مدیریت یکپارچه منابع آب می‌توانیم در سریعترین زمان اقدمات مهمی را برای استان انجام دهیم‌.

مدیر عامل سابق شرکت آب منطقه ای استان گلستان بیان کرد: طول رودخانه ها در گلستان بیش از ۳۲۰۰ کیلومتر است که شامل تعداد ۴۴ سرشاخه اصلی است که در ۵ حوضه آبریز جریان دارند.حوضه های آبریز گلستان شامل آبریز اترک سفلی، گرگانرود، قره‌سو، شرق خلیج گرگان و نکارود علیا است.

وی گفت: طی ۱۰ سال اخیر بخش های عمده استان درجات مختلف خشکسالی را تجربه کرده است و  در سال بیش از ۷۰ درصد بارش‌ها در گلستان تبخیر می‌شوند . بخش عمده منابع آبی استان یعنی حدود ۸۵ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به محدودیت منابع آب، مدیریت صحیح مصرف در ماه های آتی بسیار مهم و ضروری است.

وی گفت: ۱۱۰ هزار هکتار از ۶۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در گلستان شیب دار است و این اراضی زراعی شیب دار زمین های پایین دست را در  معرض سیلاب‌های پررسوب قرار می دهند و  تهدیدی بسیار جدی برای گلستان هستند.سالانه در استان در مناطق جنگلی ۶ تن و در اراضی کشاورزی ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک داریم و همچنین میزان فرسایش خاک در اراضی شیبدار و بدون پوشش بیش از ۳۰ تن در هکتار است.

این کارشناس مسائل آب خاطرنشان کرد: در استان گلستان شاهد کشت محصولات پرآب بر ، تعدد سیلاب‌های ویرانگر، گسترش برداشت از منابع آبی زیرزمینی، رها سازی زباله و… هستیم و توزیع زمانی و مکانی بارندگی در یک سال آبی نیز در استان یکنواخت نبوده و در ماه‌های مختلف وضعیت متفاوتی دارد، لذا مدیریت یکپارچه منابع آب با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط بطور هماهنگ و نیز جامعه مردمی از ضروریات استان است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس چسبيده

چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسم؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح