کد خبر : 42886
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 19:38

فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک

فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک

 یک کارگردان انیمیشن معتقد است که ساخت فیلم‌های جدی حاصل بی‌توجهی به نیازها و انتظارات کودکان و خردسالان است و ضعف اساسی انیمیشن ایران نیز به نادیده گرفتن اهمیت جنبه‌های اغراق‌آمیز و فانتزی برمی‌گردد. مسعود قدسیه، کارگردان انیمیشن «کیمیاگر» می‌گوید: این پویانمایی تلفیقی فانتزی از داستان‌ کیمیاگر و افسانه‌های پریان والت دیزنی است. او داستان

فانتزی، گمشدۀ سینمای کودک

 یک کارگردان انیمیشن معتقد است که ساخت فیلم‌های جدی حاصل بی‌توجهی به نیازها و انتظارات کودکان و خردسالان است و ضعف اساسی انیمیشن ایران نیز به نادیده گرفتن اهمیت جنبه‌های اغراق‌آمیز و فانتزی برمی‌گردد.

مسعود قدسیه، کارگردان انیمیشن «کیمیاگر» می‌گوید: این پویانمایی تلفیقی فانتزی از داستان‌ کیمیاگر و افسانه‌های پریان والت دیزنی است.
او داستان «کیمیاگر» را این‌گونه‌ شرح ‌می‌دهد: ملکه‌ای در قلعه‌ای اسیر است، جنگجویان آن مُلک برای نجات او راهی می‌شوند، اما موفق نمی‌شوند، در این بین یک چوپان تصمیم به نجات او می‌گیرد و ماجراهایی را از سر می‌گذراند.
قدسیه با اشاره به اینکه تولید این انیمیشن از زمان شکل‌گیری ایده و نوشتن فیلم‌نامه تا به ثمر نشستن یک سال زمان برده است، تصریح می‌کند: جذابیت شخصیت «کیمیاگر» در کتاب «پائولو کوئیلیو» و همذات پنداری با آن از یک‌سو و نوستالژی ملکه‌های والت دیزنی به‌عنوان نماد کارتونی کلاسیک از سوی دیگر، زمینه‌ساز ایجاد نگاهی طنز و فانتزی به هر دوی این قصه‌ها در ذهن من شد؛ اثری که کوشیده‌ام هم برای کودکان جذاب باشد و هم بزرگ‌سالان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
این کارگردان یادآور می‌شود که در چند سال اخیر، با بی‌توجهی نسبت به کودکان و خردسالان، ساخت بیشتر فیلم‌ها قالب جدی به خود گرفته و انتظارات و نیازهای این گروه سنی برآورده نشده است.
او ادامه می‌دهد: برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به این گروه سنی اجازه ورود به فضا و محیط جشنواره را می‌دهد تا بتوانند از فیلم‌های متناسب و باکیفیت بهره ببرند. نحوه برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در اصفهان نیز زبانزد بوده و عملکرد حرفه‌ای باعث شده‌ شأن و جایگاه شهر اصفهان و جشنواره حفظ شود.
قدسیه، با بیان اینکه تماشای فیلم خوب می‌تواند تأثیرگذار و مشوق باشد، اظهار می‌کند: کودکان و خردسالان که آینده‌سازان کشورند با حضور در جشنواره  از حسن دیدن فیلم خوب، باکیفیت و فاخر، برقراری ارتباط نزدیک با عوامل فیلم‌ها بهره‌مند می‌شوند و نیز هم‌جواری سینماها با اماکن تاریخی و بستر زاینده‌رود امکان درک تاریخ، فرهنگ و هنر و خاطره سازی در ذهن آنان را فراهم می‌کند.
نظر این کارگردان درباره وضعیت انیمیشن‌سازی در ایران و اصفهان چنین است: انیمیشین ایران با وجود مشکلات در  فیلم‌نامه و داستان، در سال‌های اخیر ازنظر تکنیکی پیشرفت چشمگیری داشته اما نقطه‌ضعف اساسی آن بی توجهی به جنبه‌های اغراق‌آمیز و فانتزی این محصولات بوده است. با این‌حال گروه‌های تولید انیمیشن فعال در اصفهان در قالب برنامه‌های تلویزیونی تولیدات جذاب و مخاطب پسندی تولید کرده‌اند.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس چسبيده

چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسم؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح