کد خبر : 5620
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1400 - 13:14

انجمن سینمای جوان امسال بر چه چیزی متمرکز است ؟

انجمن سینمای جوان امسال بر چه چیزی متمرکز است ؟

سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران همه فعالیت‌های خود را در سال جاری اعم از انتشار کتاب، برگزاری ۲۰ نشست تخصصی و سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معطوف به سینمای تجربی کرده است.   سعید پوراسماعیلی

انجمن سینمای جوان امسال بر چه چیزی متمرکز است ؟

سعید پوراسماعیلی معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران همه فعالیت‌های خود را در سال جاری اعم از انتشار کتاب، برگزاری ۲۰ نشست تخصصی و سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران معطوف به سینمای تجربی کرده است.

  سعید پوراسماعیلی دبیر سومین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» درباره سابقه برگزاری این رویداد گفت: اولین همایش «مطالعات فیلم کوتاه تهران» در سال ۹۶ در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران برگزار شد و موضوع آن «گذشته، حال و آینده فیلم کوتاه» بود. در سال ۹۹ دومین دوره این همایش مستقل از جشنواره برگزار شد و موضوع محوری آن هم «روایت در فیلم کوتاه» بود. سومین دوره این همایش امسال هم به‌صورت مستقل و با محوریت موضوع «فیلم کوتاه تجربی» برگزار می‌شود.
وی درباره دستاوردهای این همایش طی دو دوره گذشته توضیح داد: در حوزه فیلم کوتاه، پیش از این مطالعاتی شکل نگرفته بود و بیشتر شاهد ترجمه صرف مقالات و کتاب‌ها به زبان فارسی بودیم. از زمان برگزاری اولین دوره این همایش اما شاهد دو اتفاق بودیم؛ یکی اینکه موضوعات تئوریک در حوزه فیلم کوتاه و تفاوت‌هایش با سینمای بلند به‌صورت جدی مورد مطالعه قرار گرفت و حاصل آن در قالب دو کتاب منتشر شد. این دو کتاب مورد استفاده فیلمسازان، مدرسان و دانشجویان علاقه مندی قرار گرفت که سینمای کوتاه را به عنوان یک سینمای مستقل مورد توجه دارند. اتفاق دیگر هم مربوط به دانشجویان، نویسندگان و پژوهشگرانی است که به بهانه این همایش بخشی از فعالیت خود را بر حوزه فیلم کوتاه متمرکز کردند. بخشی که تا پیش از این جای مباحث تئوریک در آن خالی بود اما حالا هر سال با تعدادی از پژوهش‌ها مواجه هستیم که مشخص است پژوهشگرانی در حوزه فیلم کوتاه بر آن تمرکز کرده‌اند تا آن را به همایش برسانند. این دو اتفاق از دستاوردهای خوبی است که این دو همایش تاکنون به همراه داشته است.
پوراسماعیلی درباره تأکید سومین دوره همایش بر فیلم‌های کوتاه تجربی هم گفت: از آنجایی که تعریف سینمای تجربی متفاوت و تعداد آثار در این حوزه کم شده است، محور همایش امسال را بر روی این موضوع قرار دادیم تا تعاریف، شرایط، منابع الهام و مشکلات موجود در این حوزه را بررسی کنیم. به این منظور هم در دو بخش فیلم کوتاه تجربی و مباحث میان‌رشته‌ای مرتبط با فیلم تجربی، مطالعاتی صورت می‌گیرد و نتایج آن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به این ترتیب تعاریف روشن‌تری از فیلم کوتاه تجربی شکل می‌گیرد تا بتوان براساس آن برای نهادی مانند انجمن سینمای جوانان که یک نهاد تصمیم‌گیرنده و موثر در تولید فیلم کوتاه کشور است، هدفگذاری و برنامه‌ریزی بهتری داشت تا مانع از حذف، محدود شدن و یا عقیم شدن فیلم کوتاه تجربی از جشنواره ها و رویدادهای هنری کشور شود.
دبیر این همایش ادامه داد: امسال انجمن سینمای جوانان همه فعالیت‌های خود را معطوف به سینمای تجربی کرده است. کتاب‌هایی که قرار است در جشنواره سی‌وهشتم رونمایی شود با محوریت سینمای تجربی خواهد بود. در جشنواره هم ۲۰ نشست تخصصی با موضوع فیلم تجربی برگزار می‌شود. در ادامه همین برنامه‌ها هم سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه با محور فیلم کوتاه تجربی در آذرماه برگزار می‌شود. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ با انتشار محتوای تولیدی در این سه بخش بتوانیم به غنای فیلم کوتاه تجربی در ایران کمک کنیم.
وی ادامه داد: آنچه در همایش اتفاق می‌افتد، ارائه مقالات در روز کنفرانس و چاپ آن‌ها در قالب کتاب است که برای مطالعه به‌عنوان منبع مورداستفاده علاقه مندان قرار بگیرد اما آنچه در جشنواره سی‌وهشتم با محوریت فیلم تجربی در قالب نشست با اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود از «فیلمسازان فیلم تجربی» تا «پژوهش‌گران این حوزه» را شامل می‌شود. پژوهشگرانی که در قالب مسترکلاس تجربه‌های خود را به علاقه مندان منتقل می‌کنند. حاصل این نشست‌ها و کارگاه‌ها هم به صورت مکتوب در آینده ارائه خواهد شد. محتوایی که به‌صورت مکتوب منتشر می‌شود هم شامل پژوهش‌های داخلی و چند نمونه ترجمه کتاب درباره فیلم کوتاه تجربی به زبان فارسی خواهد بود.
وی درباره میزان استقبال از این همایش در دوره‌های گذشته هم گفت: همایش‌ها اصولا مخاطبان و علاقه مندان خاص خود را دارند و گروه مشخصی از پژوهشگران درگیر موضوع هر همایشی می‌شوند اما ما از همان دوره اول تا دوره سوم از نظر کمی و کیفی شاهد رشد استقبال و ارائه مقالات در این رویداد بوده‌ایم. هر سال هم سخت‌گیری بیشتری در طراحی موضوعات و هیأت علمی داریم و به همین دلیل به جرأت می‌توان گفت همایش دوم نسبت به همایش اول و همایش سوم نسبت به دو دوره اول، نه تنها به لحاظ کمی و تعداد آثار رسیده بلکه به لحاظ کیفی وضعیت بهتری داشته است.
پوراسماعیلی در ادامه توضیح داد: این افزایش کیفی مقالات دریافتی در حالی است که در همایش اول موضوع «گذشته، حال و آینده فیلم کوتاه» موضوعی عام بود و دامنه مقالات می‌توانست گسترده‌تر باشد اما در دوره دوم موضوع «روایت در فیلم کوتاه» واقعا موضوع خاصی بود که هم فیلمساز و هم پژوهشگر برای ارائه مقاله مرتبط با آن بسیار محدود بود. در همایش سوم هم موضوع «فیلم کوتاه تجربی» موضوع محدودتری است به همین دلیل در انتظار حجم بالای مقالات دریافتی نیستیم. با این وجود برای همایشی تا این اندازه تخصصی و در سومین گام برگزاری است، همچنان حرکت رو به رشدی را شاهد هستیم و شرایط بهتری را هم پیش‌رو داریم. بدیهی است برای جریان سازی موضوع مطالعات و پژوهش در حوزه فیلم کوتاه به تداوم و استمرار همایش نیاز است تا بطور سالیانه مورد توجه پژوهشگر و فیلم ساز قرار گرفته و شاهد اثرگذاری آن بر روند تولیدات فیلم کوتاه و ارتقا آن باشیم.
وی در مورد تقویم سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران گفت که مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مرداد ماه و زمان برگزاری کنفرانس در آذرماه است.
سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران به نشانی www.iycs.ir آمده است.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس چسبيده

چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسم؟