کد خبر : 52849
تاریخ انتشار : شنبه 24 مهر 1400 - 21:42

اظهارات موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و حاشیه‌هایش

اظهارات موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و حاشیه‌هایش

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری این رویداد به برخی حواشی پیش آمده درباره معرفی فیلم به اسکار توضیح داد.  نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران صبح شنبه، ۲۴ مهرماه در سالن شماره دو سازمان سینمایی باحضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره در حالی برگزار شد که با وجود ادامه‌دار بودن

اظهارات موسوی درباره جشنواره فیلم کوتاه تهران و حاشیه‌هایش

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران در آستانه برگزاری این رویداد به برخی حواشی پیش آمده درباره معرفی فیلم به اسکار توضیح داد.

 نشست خبری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران صبح شنبه، ۲۴ مهرماه در سالن شماره دو سازمان سینمایی باحضور سید صادق موسوی دبیر جشنواره در حالی برگزار شد که با وجود ادامه‌دار بودن شرایط کرونایی و پیش‌بینی‌ها برای شروع پیک ششم این جلسه فقط به صورت حضوری و با حضور خبرنگارها بود.
دبیر این جشنواره درباره حاشیه‌های به وجود آمده پس از انتقاد چند فیلمساز درباره سانسور و اعلام فیلم‌های تعیین شده از سوی جشنواره به اسکار بیان کرد:‌ برای سوتفاهم‌های پیش آمده باید بگویم که بخش مسابقه ملی ما ارتباطی به اسکارکوالیفاید ندارد و جایزه بزرگ در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره به آکادمی اسکار معرفی می‌شود. این رویداد سینمایی به واسطه حضور فیلمسازان و حمایتی که سازمان سینمایی طی چهار دهه از این جشنواره به عمل آورده است توانست این امکان را کسب کند که جزو تاییدیه اسکار باشد. اسکار می‌داند که ما جزئی از جمهوری اسلامی ایران هستیم و از بیش از ۶۰۰۰ اثری که برای ما ارسال می‌شود تنها می‌توانیم با وجود قواعد اسلامی تنها یک درصد از این آثار را انتخاب کنیم، ضمن این که داوران بخش بین‌الملل فیلم اصلی را تماشا می‌کنند اما چیزی که در ایران اکران می‌شود، مطابق با قوانین و ضوابط‌ ایرانی است و آکادمی اسکار نیز از این ماجرا خبر دارد.
او درباره برخی اعتراض‌ها هم گفت: اعتراض‌ها جنس‌های مختلفی دارند اما مهم‌ترین منطق برای نبودن بسیاری از آثار صرفا محدودیت فرصت است زیرا ۱۶۵۰ اثر به ناگزیر از جشنواره بیرون ماندند و از این میان اگر ۱۰ درصد آن‌ها معترض باشند یعنی ۱۶۵ نفر فقط معترض فعال داریم. من می‌فهمم که بچه‌ها با سختی‌های بسیار به ساخت آثارشان مبادرت می‌ورزند. می‌دانم همه نیاز به دیده شدن دارند، به هر حال جوان هستند و خود را متعلق به حوزه فرهنگ و هنر می‌دانند. با مشقت فیلم تولید می‌کنند به امید دیده شدن. می‌دانم که هر سال دلخوری‌هایی پیش می‌آید اما ای کاش رویدادی بود که همه این فیلم‌ها می‌توانستند در بستری دیده شوند. همه این فضای پر خشم به خاطر کمبود امکانات است. در این مدت توهین هایی‌ به من شد که تنها با این موضوع توانستم آرام شوم که خودم را جای آن‌ها می‌گذاشتم. برخی حمله می‌کردند و شب پیام می‌دادند که ناراحت نشو. من یا هر کسی دیگری که مسئولیت می‌پذیریم باید خودمان را سیبل کنیم چون به هرحال برخی از آنها به حق هستند.
وی درباره انتخاب عنوان “مشاوران انتخاب آثار” در دوره سی و هشتم به جای هیات انتخاب توضیح داد: ما در  سال کنونی عنوان مشاوران انتخاب را داشتیم. آنها برخی از فیلم‌ها را که در جشنواره‌های دیگر برگزیده شده بودند، اصلا انتخاب نکردند، در بخش بین‌الملل هم مکانیسمی طولانی برای انتخاب داشتیم. شنیدم می‌گفتند برخی فیلم‌ها دیده نشده اما همه فیلم‌ها دیده شد. ترکیب مشاوران انتخاب امسال ما تکراری نبوده است. دوستان ما در سایر استان‌ها می‌گویند باند هست اما ترکیب ما یک نفر، دو نفر که نیستند. تمام تلاش ما این بود که ترکیبی جدید را برای این موضوع انتخاب کنیم. قبل از هرچیز مانند سلیقه، باند و… باید بدانیم یک جمعیت چهل هزار نفری داشتیم که فیلم‌هایشان بیرون مانده و باید آنها را درک کرد. اگر حتی ۱۲۵ فیلم بی نقص را هم انتخاب می‌کردیم بقیه نمی‌توانستند این موضوع را بپذیرند. امیدوارم جشنواره‌های دیگر، پلتفرم‌ها و دیگر رویدادها بتوانند این فرصت را برای جوانان فیلم کوتاه فراهم کنند تا این فیلم‌ها دیده شود و این انتظار بزرگی نیست.

او با اشاره به سیاست‌های جشنواره اضافه کرد: اگر دوستان ما یک‌بار فراخوان را بخوانند بسیاری از مسایل حل می‌شود. این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد و با بودجه بیت‌المال برگزار می‌شود و باید در چارچوب سیاست‌های آن نقد شود. ما جشنواره‌ای خنثی نیستیم. بسیاری از جشنواره‌ها در جهان ممکن است محدودیت نداشته باشند اما در ابتدای فراخوان نوشته بودیم چه اولویت‌هایی داریم. مثلا فیلم‌های امیدبخش، با محوریت همبستگی اجتماعی و سرمایه های اجتماعی و… مورد قبول بود. اگر دو فیلم با دو موضوع متفاوت و با کیفیت برابر باشند حتما آن فیلمی را انتخاب می‌کنیم که درباره خانواده باشد. حتی در جایزه‌ها هم گفته‌ایم بیشتر به فیلمی جایزه می‌دهیم که درباره همبستگی اجتماعی باشد برخی فیلم‌ها را کنار گذاشتیم چون کاملا مغایر با اولویت‌ها بود. دست کم در این پنج سال از همه آقایان و خانم‌ها شنیده‌ام که ۱۰تا  ۱۵ فیلم شاخص هستند، برخی در سطح دو و نسبت زیادی در رده سوم کیفیت قرار دارند. اگر بخواهیم بسته رفتار کنیم باید تنها ۱۵ فیلم انتخاب کنیم. چند سال پیش کمی فضا را باز کردیم اما بقیه گفتند چرا همه فیلم ها راه پیدا کرده است بنابراین کار سختی را همیشه پیش رو داریم.
دبیر جشنواره سی و هشتم توضیح داد: ما سه مولفه اصلی داریم. همه فیلم‌ها باید از شورای پروانه نمایش مجوز بگیرد. امسال پنج فیلم مجوز نگرفت و چهار فیلم اصلاحیه خورد. این فیلم‌ها به لحاظ کیفی هم باید حداقل‌هایی داشته باشند و دیگر اینکه باید در چارچوب اولویت‌ها باشند. ما چیزی را پنهان نکردیم این سه پارامتر برای ما مهم بود. آن چهار فیلمی را که شورا رد کرد، ما قبول کرده بودیم برخی فیلم‌ها خوب بودند اما جامعه ستیز بودند و  با سیاست‌های اعلامی ما مغایرت داشتند.
صادق موسوی گفت: پارسال ۴۵۰۰ اثر در بخش بین‌الملل ثبت نام کرده بودند و امسال بیش از دو هزار اثر نیز اضافه شدند. یکی از دلایل ما جوایز ارزی بود که در بخش جایزه بزرگ پنج‌هزار یورو هدیه می‌دادیم، موقعیت ما در منطقه و صنعت سینمایی که وجود داشت و قدمت این رویداد، مولفه‌هایی بود که نشان از اعتبار جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران دارد. من پنج سال است که دبیر جشنواره هستم اما برای اولین بار ایمیل فیلمسازان خارجی را دریافت کردیم که به چه علت فیلم ما در جشنواره نیست؟ چون در کل جهان، تعداد ۱۲۷ جشنواره اسکار کوالیفاید هستند و ۶۷ مورد از آن‌ها تنها در آمریکا برگزار می‌شوند و ایران عزیز ما سومین کشور مسلمانی است که از این امتیاز برخوردار است. ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مصر و ترکیه و ایران تنها کشورهایی هستند که جشنواره‌هایشان اسکار کوالیفاید هستند.
وی درباره ماجرای اسکاری شدن جشنواره توضیح داد: در ابتدا پرونده درخواست اسکارکوالیفاید ما ریجکت شد برای این که جزء جشنواره‌های رایگان بود. ما علت را به آکادمی توضیح دادیم که این ماجرا به دلیل تحریم‌ها است و این‌گونه ما تنها رویدادی شدیم که اسکارکوالیفاید است و ظرف ۱۰ روز به ۴۵۰۰ فیلم ثبت‌نامی، ۲۱۰۰ فیلم خارجی از اقصی نقاط جهان اضافه شد و چنین رخدادی مهم‌ترین دستاورد جشنواره بود و باعث ایجاد حساسیت‌های بیشتری نسبت به جشنواره نیز شد.
او با اشاره به اینکه «در این سال‌ها شاهد ارتقای سطح کیفی جشنواره از هر حیث بوده‌ایم و البته هنوز تا نقطه آرمانی فاصله داریم، اما به دلایل متعدد این جشنواره می‌تواند بهترین و معتبرترین جشنواره سینمایی باشد» ادامه داد: داوران امسال جشنواره، به دلیل «اسکارکوالیفاید» شدن این رویداد تراز بالاتری داشتند. نزدیک به ۱۰ درصد آثاری نیز که در بخش بین‌الملل حضور دارند، آثار ایرانی را تشکیل می‌دهند.
به گفته دبیر جشنواره، بیشترین تعداد فیلم از هند با ۶۲۱ اثر،  فرانسه با ۵۹۰ فیلم، اسپانیا با ۵۸۶ فیلم، برزیل  با ۲۷۲ فیلم، ایتالیا با ۲۷۴ فیلم است و در این جدول کمترین آن تعداد ۶۲ فیلم از پرتغال بوده است. ۱۲۸ کشور خارجی به  این رویداد اثر ارسال کرده‌اند و به خاطر تحریم‌ها مبلغ جوایز ارزی نیز کاهش یافته است.
موسوی با بیان اینکه «در بخش ملی به لحاظ رشد کمی امسال بیشترین آثار را داشتیم» افزود: ۱۷۷۵ فیلم در بخش‌های مختلف به جشنواره ارسال شدند که از این میان ۱۲۵ اثر در کل انتخاب شد و این  یعنی ۷ درصد آثار راه پیدا کردند و ۹۳ اثر بیرون ماندند. در بخش داستانی هم تنها ۴ درصد آثار توانستند در جشنواره شرکت کنند.
موسوی در بخشی دیگر گفت: برای اولین بار برای این جشنواره چون «اسکارکوالیفاید» شده است افتتاحیه‌ برگزار می‌کنیم و آن‌جا از تیزر جشنواره، ۱۱ کتابی که منتشر کردیم و…. رونمایی می‌کنیم. در جشنواره امسال ۲۰ نشست تخصصی داریم که ۸ مدرس ایرانی و ۱۲ مدرس بین المللی درباره موضوعات روز بحث و مناظره می‌کنند و محوریت زیادی به موضوع سینمای تجربی قائل شده ایم.
وی درباره سامانه میزبان آنلاین جشنواره نیز گفت: امسال پلتفرم «هاشور برای اکران است که فیلمسازها می‌توانند مختارانه اثرشان را برای اکران در پلتفرم‌ها ارائه دهند. همچنین ۸۰ فیلم از ۱۲۵ فیلم ایرانی حاضر در دوره سی و هشتم اجازه دادند فیلمشان در پلتفرم‌ها اکران آنلاین شود و بیش از یک سوم از صاحبان آثار تنها موافق با نمایش اثرشان روی پرده سینما در طی روزهای جشنواره هستند.
دبیر جشنواره درباره نکوداشت فرشته طائر پور در جشنواره بیان کرد: برای بخش نکوداشت از زنده‌یاد «فرشته طائرپور» که عضو هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران نیز بودند یاد خواهیم کرد.
او در این نشست درباره نامه‌ای که دو نفر از اعضای آکادمی اسکار در جهت ابطال آثار قرار است ارسال کنند گفت: وطن‌پرستی نیز درجه‌ای دارد و هرکسی در جایگاهی از این مدار می‌ایستد. اتفاقی که رخ داده اصلا در بخش «اسکار کوالیفاید» نیست. امیدوارم این نگرانی‌ها صرفا فقط بابت بی‌اطلاعی باشد. هرکسی صاحب اختیار است و می‌تواند نامه بنویسد. دولت و وزارت ارشاد برای این مهم تلاش کردند و مستندات ارائه شده باعث شد که جشنواره در این سطح قرار بگیرد و هرکسی هرجوری که صلاح می‌داند می‌تواند عمل کند.
موسوی درباره تاثیر تغییرات مدیریتی بر تغییرات سیاستی انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه تولید گفت: تولیدات انجمن در شورایی در سطح وزارت‌خانه شکل گرفته بود که هدفمند بودجه خود را خرج کنیم. سرمایه اجتماعی به عنوان چالش به ما گفته شده بود و قرار شد یارانه و بودجه مخصوص فرهنگی صرف فیلم‌هایی شود که منجر به افزایش سطح سرمایه‌های اجتماعی و مقوم همبستگی اجتماعی باشد. درواقع باید فیلم‌هایی ساخته شود که امید به آینده را از بین نبرد و نشاط موجود را زایل نکند. تلاش ما در این خصوص بود و همان رویکرد را با خود به جشنواره آوردیم. آموزش، تولید و رویداد باید در جهت منافع ملی ایران امروز باشد. من یک‌بار خدمت آقای خزاعی رسیدم و درباره موضوعات مربوط به انجمن صحبت کردیم، اما رویکردهای جشنواره دو سال پیش انتخاب شده بود. لازم می‌دانم بگویم که من راجع به تولیدات محدود انجمن و جشنواره و آثار حاضر در آن مسئول هستم. حتما فیلم‌هایی هم در جشنواره امسال هستند که شاید صد در صد در راستای جشنواره امسال نباشند.
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توضیح داد: روز گذشته دکتر خزاعی زنگ زد و گفت می‌خواهی فیلم اضافه کنی گفتم نه. چند نامه به دستم رسیده که صاحبان فیلم‌ها تقاضای بازنگری داشتند حتی یک فیلم با محوریت سردار شهید سلیمانی داشتیم که گفتند هیات انتخاب به این دست از مفاهیم توجه کافی نکرده است. اما در آیین‌نامه بندی نیاورده ایم که امکان تجدید نظر وجود دارد، نامه‌ها را دیدم اما در آیین‌نامه این بند بازنگری وجود ندارد. بهترین فیلم معنوی هم بیاید دیگر به لیست اضافه نمی‌شود چون به نظرم پایبندی به قوانین بهتر است. فکر کردم ممکن است سال دیگر نباشم اما سنگ بنایی گذاشته باشم که ممکن است مشکل‌زا باشد. توجه داشته باشید مجوز به اسم دبیر صادر می‌شود، اماکن دبیر را می‌شناسد، وزارت ارشاد هم دبیر را می‌شناسد بنابراین انتخاب‌ها مهم هستند. با نظر خودم گفتم سه فیلم  به جشنواره نیایند چون بسیار فیلم ضد مردمی بودند ولی به لحاظ تکنیکی فیلم هایی خوب بودند. حتی همان‌ها را اگر دستکاری کنیم دیگر آن ضربه را ندارند و این خوب نیست.
او درباره میزان رضایت از عملکرد خود در انجمن سینمای جوانان ایران گفت: سال اولی که به انجمن آمدم به سختی توانستم سیمرغ فیلم کوتاه را به جشنواره فیلم فجر بازگردانم. یک بار دیگر محدودیت زمانی فیلم کوتاه را در جشنواره فیلم فجر داشتیم و امیدوارم این موضوع هم حل شود. اگر بگویم در این پنج سال از خودم راضی بودم که بسیار کوتاه نظرانه است. تلاش کردم سطح برگزاری جشنواره به استانداردها نزدیک شود. با این حال بازگرداندن سیمرغ فیلم کوتاه و اسکار کوآلیفاید شدن از دستاوردهای خوب دوره ماست. بین رویاها و واقعیت‌های موجود فاصله زیاد است. ۲۴ سال کار کردم و هفت سال است در حوزه سینما هستم. بخت یار بود اما سال آخر حضورم در انجمن بهترین سال بود. خدا خواست، بخت هم با ما یار بود که توانستیم از این درخت پر ثمر محصول بچینیم. از اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه از من گاهی ناراضی هستند، غمگین هستم دوست داشتم راضی تر بودند. عمده اعتراض‌های دوستان این است که چرا چهره‌ها تکراری است، اما امسال چهره‌ها متفاوت شد یا می‌گویند چرا پول به شهرستان ها کمتر داده می‌شود اما ما پیچینگ را به شهرهای مختلف بردیم. تمام تلاش ما این بوده که با تعدد افراد، شفاف سازی و… جلوی مفاسد را بگیریم این در حالی است که بودجه ما بسیار اندک است. اگر جاهایی از خودم خرسند هستم به مدد همکاران و یارانم بوده است.
منبع: ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

زيرنويس چسبيده

چگونه یک رپورتاژ موفق بنویسم؟

مایکروسافت  شیائومی  سامسونگ  گوشی  مارک  اینتل  گواهینامه  قرمز  گورمن  تبلت  آیفون  طراحی  لایکا  تایوان  یوتیوب  دوربین  اندروید  تاشو  چین  گلکسی  پیکسل  ساعت  ای‌بی  هوشمند  سطح  جدید  شرکت  معرفی  تجاری  طرح